Kenangan Di Tanah Jawa

Setahun yang lalu, masa begitu pantas pergi, tetapi kenangan merantau di tanah Jawa masih jelas di dalam benak dan ingatanku. Hampir sebulan aku dan keluarga seramai 8 orang merantau, dari Jawa Barat hingga ke Jawa Timur dan ke Bali. Pengalaman yang paling menyeronokkan. Ada tempat-tempat yang kami kunjungi memang dalam perancangan kami seperti Anchol, Jogja, Prambanan, Borobudur, Pantai Parang Tritis, Solo, Alas Ketonggo, Kediri, Mount Bromo, Bayuwangi, Bali, Tangkuban Perahu dan aku ingin sekali ke Dramawulan Pool di Bondowoso. Tetapi tempat yang sebahgiannya kami kunjungi di luar rancangan kami.

Perjalanan kami di sana berbekalkan peta-peta untuk kami sampai ketempat tujuan kami dan bertanya untuk mendapat kepastian, bak pepatah: MALU BERTANYA SESAT JALAN.

Kami menyewa sebuah kereta Toyota Avanza di Alif Transport Company Jogja dan memandu sendiri, maklumlah lesen memandu di negeri kami  boleh di gunakan di semua negara Asean, begitu juga sebaliknya. Dua diantara kami yang ada lesen … no problem. Salah seorang tu… dialah ‘master mind’, ‘photographer’ dan ‘driver’ hehehe.

Tentang makanan pula, pilih di warong bukan di restoran, bakso pilihan pertama, melainkan ‘master mind’ nasi padang- jalan terus, dan kalau haus ada kopi peket bancur aje dengan air panas….. budget, beli di Indo Marret!

Pengembaraan kami bermula di sini: JAKARTA

Gambar-gambar kenangan di sana aku post di FLICKR

Dan ada juga yang aku poskan di Youtube

About bintangzohra

I am who I am and I do what I have to do. My worship, my sacrifice, my living, my dying are for HIM

Posted on November 25, 2010, in My diary. Bookmark the permalink. 6 Comments.

  1. Mas Bintang ini kunjungan balik.

    Saya Eyangkung blogger lansia yang ingin ikutan merambah dunia maya. Tapi kalau blologwalking sering kesasar2. Saya tahu mas Bintang sudah nglongok ke blog saya. Terima kasih. sayangnya komentarnya tidak nampak di jendela komentar. Ketahuannya di wp-admin. Saya minta ijin bergabung di sini dan ikut juga menuliskan komentar seseuai ‘gaya Eyangkung’. Saya menunggu ijinnya. Terima kasih

  2. Assalaamu’alaikum sahabatku BintangZohra…

    Subhanallah… sungguh beruntung BZ kerana diizinkan Allah untuk mengembara di Indonesia sedangkan saya belum lagi berpeluang perjalanan yang cukup menarik dan membuat saya ingin untuk ke tempat2 yang BZ lawati. Mudahan saya akan sampai juga ke sana suatu hari nanti.

    terima kasih telah berbagi saat manis yang tentunya tidak akan berulang untuk kedua kalinya. Ketikan lena kamera membuat saya berada sama di sana memerhati keindahan dan perjalanan yang dialami oleh BZ.

    Salam mesra sahabatku dari Sarikei, Sarawak.😀

    • Mualaikumsalam Fatimah,
      Alhamdulillah… memang gembira kami sekeluarga dapat peluang ini, walaupun perjalanan kami tidak seperti ‘high class’ semuanya budget belaka tetapi dari Jawa Barat hingga ke Jawa Timur banyak tempat yang dapat kami ziarahi. InsyaAllah, Fatimah sekeluarga juga akan mendapat peluang seperti ini.
      Terima kasih.

  3. wah kok tidak bilang2 kalau ke jawa, harusnya singgah ke gubuk sy ….
    aku ada di jawa timur non …..
    kapan ke jawa lagi sy tunggu loooo

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s