Vidoe Tragedi Di Jepun Yang Amat Dasyat

Video ini saya ambil dari website YAHOO@NEWS SINGAPORE via YouTube. Video berjudul – South Sanriku — Tsunami seen from Shizugawa High School.

Berualng-ulang kali saya menontonnya dan setiap kali saya menonton ada sahaja perkara baru yang saya jumpa. Ianya menayangkan keseluruhan kisah dari awal Tsunami melanda hingga kesemuanya musnah hanya di dalam masa 5 minit.

Di antara 0 hingga minit pertama saya melihat seperti kepulan asap tetapi itu rupanya ombak besar yang mula melandada, terdapat sebuah kereta yang keluar dari laluan bawah tanah, kelihatan juga ada juga sebuah bas atau lori besar yang saya lihat dari arah yang lain, kemudian di ikuti  sebuah lagi kereta yang masuk melalui laluan bawah tanah tersebut,. Ketika kebakaran dan ombak semakin mengganas, ada sebuah lori lagi yang berjalan tidak jauh dari ombak yang melanda.

Di dalam minit 4.37 jelas kelihatan seorang yang memakai baju merah menjadi mangsa ia terselit di bawah bumbung dan  hanyut di bawa arus. Masih ada lagi kelihatan beberapa orang yang berlari untuk meyelamatkan diri masing-masing.

Di minit terakhir, kelihatan seorang wira yang memakai baju biru,dia cuba meyelamat nyawa orang lain, tetapi akhirnya dia tergelincir dan hanyut mengikut arus.

Nanguzubillah… ini baru bencana alam, bayangkan bagaimana keadaan Hari Qiamat kelak seperti yang tercatit di dalam Al-Quraan. Takziah kepada mereka yang terkorban.

About bintangzohra

I am who I am and I do what I have to do. My worship, my sacrifice, my living, my dying are for HIM

Posted on April 21, 2011, in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink. 13 Comments.

  1. Sesungguhnya manusia pelupa.
    Aku berlindung denganNya.

  2. baru tau jepu = jepang🙂

  3. Selamat malam mbak Bintang ,

    Lama saya tidak menyapa. Malam ini seielah menyimpan hasil shooting anak dan isteri dala peziarahnya kedalam file komputer saya BW sampai di sini.

    Menyaksikan tragedi di nana2 selalu menimbulkan kesan yang mendalam. Betapa sangat terbatasnya kemampuan manusia. Maka mendorong kita untuk bertobat dan mohon ampunan Allah. Menurut saya bencana2 semacam itu bukan kehendak Allah, karena Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Tentu Allah tidak menghendaki manusia sangat menderita dengan munculnya bencana. Hanya alah membiarkan peristiwa itu berjalan seperti hukum alam yang semestinya. Supaya manusia juga merenung betapa banyaknya manusia yang berbuat mengganggu keserasian alam yang telah diciptakan Allah semua baik pada mulanya.

    Marilah kita berdoa semoga saudara2 kita yang terkena musibah itu mendapat ampunan-Nya, bisa diterima di sisi Allah. Amin

    • Salam sejahtera untuk Eyang, gembira rasanya mendapat berita dari Eyang.

      Benar Eyang, apabila kita melihat bencana yang terjadi di serata dunia sekarang ini, menimbulkan lagi keinsafan dan sama-sama kita berdoa semuga kita sentiasa di dalam peliharaanNYA.
      Sesungguhnya DIA MAHA MENGETAHUI dan kita sebagai hambaNYA tiada daya dan upaya – la haula wala quwata illa billahil a’li yil a’zim.

  4. Subhanallah… Allahu Akbar, melihat kejadian2 bencana alam… ternyata manusia tuch kecil.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s